Bedrijfswagen verkopen

De ontwikkeling van Kia was de afgelopen decennia fascinerend om te zien.

Na eerst in de wildernis te hebben geleefd, werd het eerst een imitator van Europees citroen 2cv   autodesign, en vervolgens een soort van vroegrijp meester ervan. Het bedrijf heeft nu een reeks zeer aantrekkelijke showroommodellen; van Stonic tot Soul tot Ceed tot Proceed tot Stinger, je merkt ze op als je er een ziet, en om de juiste redenen.

Plotseling heeft het bedrijf een erfenis; iets om te verliezen. Dus wat nu?

Als de maatstaf voor een modern premium automerk een merk is dat vroeger mooie auto’s maakte, maar nu denkt dat een superdistinctief, ‘polariserend’ design nuttiger is, dan heeft Kia misschien eindelijk zijn doel bereikt. Persoonlijk heb ik echter liever waar het nu is dan waar het naar toe lijkt te gaan.

Wel, Kia is duidelijk niet bang om risico’s te nemen. Als deze nieuwe versie van de compacte SUV Sportage een goede gids is, zou het volgende designhoofdstuk wel eens ‘gedurfd en avant-gardistisch’ kunnen heten in plaats van ‘zorgvuldig geoefend en voltooid’. De Sportage van de vijfde generatie is geen ‘mooie’ auto – dat is ook duidelijk niet de bedoeling – maar net als het baanbrekende model van de derde generatie is het wel een statement. De vorm is naar verluidt “geïnspireerd door de natuur”. Hij is bedoeld om er “verfijnd en organisch” uit te zien.

Het is zeker roofzuchtig. Voor deze ogen lijken de uitpuilende, hoekige primaire kenmerken van de auto een beetje op iets waar een vette Sigourney Weaver ooit een vlammenwerper op zou hebben gericht. De contrasterende glanzend zwarte carrosserielijsten completeren de sci-fi esthetiek, die u niet snel zult vergeten. Is het onderscheidend? Jazeker. Assertief zelfs, zoals Kia zelf verkiest. Aantrekkelijk? Ik ben niet overtuigd.

Top 5 Crossover hatchbacks

1 Cupra Formentor 2021 rijtest review held voor
1. Cupra Formentor
Volkswagen T-Roc 2019 rijtest review – heldenfront
2. Volkswagen T-Roc
BMW X2 M35i 2019 rijtest review – held voor
3. BMW X2
Mazda CX-30 2019 rijtest review – heldfront
4. Mazda CX-30
1 Toyota C HR 2021 RT held voorkant
5. Toyota C-HR
Ontdek het Kia-gamma
Kia Ceed GT
Kia Optima Sportwagon 2016-2019
Kia Quoris 2012-2018

Getest model:

Sportage 1.6 T-GDi HEV AWD GT-Line S
Prijs: €40,245
Motor: 4 cilinders lijn, 1598cc, turbocharged, benzine, plus 59 pk elektromotor
Transmissie: 6-spd automaat
Aandrijflijn lay-out: Voormotor, vierwielaandrijving

De auto heeft zeker een lange tijd nodig om op je zintuigen te werken. Hij is erg druk en ziet er een beetje gekunsteld uit; zelfs aan het einde van onze twee uur durende vroege testrit veroorzaakte het kijken naar de auto nog steeds een visuele schok. Maar misschien komt daar nog verandering in. Het is moeilijk om te innoveren als je canvas bestaat uit een vrij doosachtige, geblauwde SUV-carrosserie. Het is veel gemakkelijker om dat succesvol te doen wanneer je een laag silhouet hebt en een nieuw EV skateboardplatform om mee te werken, zoals de nettere en meer moeiteloos originele EV6 bewijst.

Deze Sportage is zowel in technisch als in design opzicht een ambitieuze auto. Hij adopteert het ‘N3′-platform van de grotere Sorento SUV en krijgt een lichter, stijver chassis dan zijn voorganger, en een paar volledig geëlektrificeerde hybride aandrijflijnen, met vierwielaandrijving voor wie dat wil. Hij behoudt ook zowel de conventionele als de mild-hybride benzine- en dieselmotoren van de vorige generatie, voor wie het liever iets eenvoudiger heeft.

Deze keer is de Sportage ontworpen en getuned in een speciaal voor de Europese markt ontworpen vorm met korte wielbasis voor productie in Kia’s Slowaakse fabriek in Zilina, en toch wordt er nog steeds beweerd dat de vijf zitplaatsen aanzienlijk groter zijn dan bij zijn voorganger. De auto krijgt een nieuw, luxueuzer interieur, boordevol in het oog springende digitale technologie en de allernieuwste actieve veiligheids- en rijhulpsystemen van Kia. Toch wordt de prijsbewuste koper niet vergeten: begin volgend jaar komen benzine- en dieselversies van de auto op de markt voor minder dan 28.000 pond.

De Sportage heeft zeker een aantrekkelijke rij-omgeving.

Kia heeft exemplaren met links stuur en Duitse specificaties van de gloednieuwe 1.6-liter hybride versie naar het Verenigd Koninkrijk gebracht om een eerste indruk op te doen van de auto op de weg. Behalve dat ze op winterbanden en adaptieve dempers reden (die beide niet in Groot-Brittannië verkrijgbaar zullen zijn), kwamen ze dicht in de buurt van de topmodellen in GT-Line S-trim van de Sportage die begin volgend jaar in Groot-Brittannië zullen arriveren.

De Sportage heeft zeker een aantrekkelijke rij-omgeving. Een duo van ultradunne instrumenten- en infotainmentschermen in de vorm van een vliegconsole buigt voor de bestuurder langs (auto’s in de lagere klassen krijgen conventionele instrumenten en een kleiner centraal scherm), en wordt geflankeerd door ongebruikelijke vinvormige luchtopeningen. Ook de trapeziumvormige lusvormige portierontgrendelingshendels vallen op. Dit is een interieur dat is on